Kuinka Buildiesta tuli Buildie

Tiesitkö, että Buildie Oy perustettiin vuonna 2015, mutta ensimmäinen versio ihka oikeasta Buildien dokumentointisovelluksesta syntyi vuoden 2016 alkupuolella? Vuonna 2020 yrityksen liikevaihto ylitti miljoona euroa, joka on aika paljon enemmän kuin mitä muutamaa vuotta aiemmin yrityksen ensimmäisenä aitona liiketoimintavuonna. Joka vuodelle on mahtunut jännittäviä käänteitä, virstanpylväiden saavuttamisia ja jopa pettymyksiä. Sattumalla on voinut olla sormensa pelissä, mutta yksi on varmaa: mitään ei olla saavutettu ilman kovaa työtä.

Startupin alku

Buildien alkuperäisiä perustajajäseniä on kolme, joista Taneli Ristmeri ja Petri Saarinen ovat edelleen mukana yrityksen päivittäisessä toiminnassa. Kolmas jäsen, Juha-Pekka Ristmeri, on nykyään enemmänkin taustatukena operatiivisessa tekemisessä, mutta oli erityisen tärkeä yrityksen alkutaipaleella. Juha-Pekan firman rahoituksella yritys pääsi alkuun kun tv-tuotantoyhtiö Filmaattiset Oy tarjosi fasiliteetit työskentelyyn ja palkkasi nuoret ja innokkaat startup-perustajat kehittämään Buildieta.

Nuoremmalla Ristmerellä, Tanelilla, on ilmeisesti aina ollut tolkuton määrä kaikenlaisia ideoita päässään. Yrityksen perustamisen saralla Buildie on kuitenkin ollut ensimmäinen, jossa yritysidea on saanut oikeasti tuulta alleen. Eräänä keväänä Taneli etsi kumppania eräälle sovellusidealleen, jolloin hänen ja Petrin tiet kohtasivat. Tässä kohtaa ei kuitenkaan ollut vielä kyse Buildiesta, eikä silloinen idea sellaisenaan saanut Petriltä kaivattua vastakaikua.

Seuraavasta ideasta Petri innostui. Filmaattisten yksi tv-tuotannoista oli Sadan vuoden talo -sarja, jonka alkuvaiheen suunnittelussa mukana ollut Taneli tarttui isänsä eteen tulleeseen ideaan rakennusalan dokumentoinnista.

Tanelilla oli vierähtänyt muutama vuosi erilaisilla rakennustyömailla, joilla dokumentointikäytänteet olivat tulleet tutuiksi. Ehkä jopa valitettavankin tutuiksi, sillä dokumentointi ei koskaan toteutunut siten, kuten tilaajat olisivat halunneet. Hän tiesi käytänteiden puutteista ja mitkä valtavat hyödyt niiden parantamisella saisi. Tanelilla muuten riittää hyviä raksatarinoita, mutta ne jääkööt kerrottaviksi kasvotusten.

”Sehän on helppo myydä.”

Kuten yllä on mainittu, niin ensimmäinen versio Buildiesta tuli ulos 2016 alkuvuodesta. Mikään ennen tätä ei ollut helppoa, kuten startupeilla yleensäkin: rahat meinasivat loppua useaan otteeseen, ensimmäisten pilottiasiakkaiden haaliminen ei ollut vaivatonta, ei ollut varmuutta tulevasta. Kaikesta huolimatta usko ja tekemisen meininki olivat kovat. Petri ja Taneli olivat saaneet myös ensimmäiset sijoittajat mukaan. Tuotteen julkistus ei tuonut mukanaan auvoista onnea, sillä perustajat kohtasivat karun faktan: tuote ei kiinnostanut alkuperäistä kohderyhmäänsä. Vaikka markkinatutkimus oli antanut positiivisia viitteitä, niin yksityisille talonrakentajille myynti ei lähtenyt millään liikkeelle. Se pakottikin perustajia miettimään uutta suuntaa ja erään alkuperäissijoittajan valmentamisen myötä oikea suunta alkoi löytymään. Vuoden 2016 lopulla, järkyttävän työmäärän, stressireaktioiden ja unettomien öiden jälkeen Buildie löysi nykyisen suuntansa. Se osoittautui infra-toimialaksi ja erityisesti kuntien ja kaupunkien liikelaitokset. Vuoden 2017 lopulla palkattiin ensimmäinen työntekijä. Ennen sitä Tanelilla kului suuri osa vuorokaudesta auton ratissa ympäri Suomea ja Petri vastaavasti paiski hommia toimistolla, ei suinkaan autotallissa, vaan ikkunattomalla vintillä. Tiukalla yhteistyöllä homma meni eteenpäin ja yritys lähti kasvuun.

Ensin löytyi vesihuolto, sen perään kuntatekniikka ja nyt hiljalleen laajenemme muihin suuntiin – jopa maantieteellisesti. Vuonna 2020 pandemiasta huolimatta Buildie onnistui saamaan Tanskasta ensimmäiset kv-asiakkaansa. Buildie välttyi myös lomautuksilta. Tuttu sisukkuus nostettiin kehään ja myyntitiimi onnistui kovalla työllä viemään Buildien läpi pandemian alkushokin.

Vuonna 2024 100 henkilöä töissä

Ei voida väittää minkään olevan helppoa vieläkään, mutta vuonna 2018 tilanne vakaantui sen verran, että startup-status alkoi hiljalleen väistyä kasvuyhtiön tieltä. Yritykseen kyettiin palkkaamaan enemmän väkeä ja täyttämään eri liiketoimintayksikön rooleja siten, että keväällä 2021 nuppiluvuksi tuli jo 20 ja ”kaikki funktiot” ovat edustettuina. Lisäksi saman kevään 2021 aikana tuotekehitys on siirretty täysin omiin käsiin, vaikka olemmekin saaneet loistavaa kehitysapua vuosien varrella yhteistyökumppanitahoilta Innogiantilta ja Geniemiltä. Buildien tavoitteena on kasvattaa yritystä satapäiseksi vuoteen 2025 mennessä. Kuten yrityksen alussakin, niin tavoitteet ovat edelleen kovat, mutta niin ovat visio ja asennekin.

Buildien missio on ollut alusta asti sama: parantaa rakentamisen laatua. Samoin myös tavoitteellisuus ja sinnikkyys ovat edelleen osa arkea, joista kumpuaa Buildien arvot innovatiivisuus, freesi, rento ja reipas.


Kiinnostaako Buildie työnantajana?
Tutustu yritykseemme ja avoimiin työpaikkoihin täältä, tai pistä avoin hakemus meille!